Bondesjakk (også kalt "Kryss og bolle") er et blyant og papirspill for to. Det går ut på å markere et 3x3 rutenett med X og O. Den ene spilleren er X og den andre O, og det er som regel X som starter spillet. Den spilleren som klarer å plassere tre av de respektive symbolene i en horisontal, vertikal eller diagonal rad vinner spillet.
Hvis du vet hva du gjør, kan du ikke tape i bondesjakk. Hvis motstanderen vet hva de gjør, kan du ikke vinne i bondesjakk. Spillet er et nullsumspill. Hvis begge spillerne spiller med en optimal strategi, vil hver kamp ender i uavgjort.
Overaskende få vet om den optimale bondesjakkstrategien. Det er noen mennesker (og datamaskiner) du aldri vil kunne slå, men de er relativt sjeldne. Kan du denne strategien vil du bli en bondesjakkmester
Ved a sette disse spillerne opp mot hverandre, kan du se at i alle tilfeller, vinner den beste spilleren mest.
Spiller to | |||||
---|---|---|---|---|---|
Nybegynner | Mellomgod | Erfaren | Ekspert | ||
Spiller en | Nybegynner | 1 vinn: 57.1% 2 vinn: 30.6% uavgjort: 12.3% |
1 vinn: 6.40% 2 vinn: 68.3% uavgjort: 25.3% |
1 vinn: 2.60% 2 vinn: 76.4% uavgjort: 21.0% |
1 vinn: 0.00% 2 vinn: 79.6% uavgjort: 20.4% |
Mellomgod | 1 vinn: 90.4% 2 vinn: 1.60% uavgjort: 8.00% |
1 vinn: 31.6% 2 vinn: 17.1% uavgjort: 51.3% |
1 vinn: 16.1% 2 vinn: 10.3% uavgjort: 73.6% |
1 vinn: 0.00% 2 vinn: 16.1% uavgjort: 83.9% |
|
Erfaren | 1 vinn: 90.8% 2 vinn: .700% uavgjort: 8.50% |
1 vinn: 35.5% 2 vinn: 11.7% uavgjort: 52.8% |
1 vinn: 13.3% 2 vinn: .800% uavgjort: 85.9% |
1 vinn: 0.00% 2 vinn: 1.70% uavgjort: 98.3% |
|
Ekspert | 1 vinn: 97.8% 2 vinn: 0.00% uavgjort: 2.20% |
1 vinn: 76.6% 2 vinn: 0.00% uavgjort: 23.4% |
1 vinn: 27.1% 2 vinn: 0.00% uavgjort: 72.9% |
1 vinn: 0.00% 2 vinn: 0.00% uavgjort: 100.% |
O | X | O |
O | X | X |
X | O | X |
Ingen av datamaskinspillerne kan bli slått fordi de spiller så bra som spillet kan spilles. Datamaskinen gjør dette ved å spille ut hver eneste kamp av spillet på forhånd og finner dermed ut hvilke trekk som er gode og hvilke som er dårlige. Datamaskinen kan gjøre dette fordi det er ikke mange mulige spill. Det første trekket kan spilles i en av de ni kvadratene, det andre i en hvilken som helst av åtte kvadratene, den tredje i en av syv kvadratene og så videre. Det betyr at det er på det på det meste er 362880 mulige spill. En datamaskin kan kalkulere igjennom 400000 spill på et øyeblikk. I virkeligheten trenger det spille langt færre spill enn det. Gjennomsnitlig er det bare 125 168 spill av bondesjakk fordi de fleste spill vinnes før alle rutene har blitt fylt. Bondesjakk er et symmetrisk spill og for datamaskinen er mange av spillene de samme fordi det kan rotere brettet. Dette er nok til at datamaskinen kan tvinge fram seier. P>
Så hvordan kan et menneske bli uslåelig i Bondesjakk? Et menneske har ikke tid til å spille ut hundrevis av spill i hodet og fortsatt gjøre et trekk i rimelig tid. Imidlertid kan et menneske kompensere med erfaring og resonnement. P>
O | X | |
O | X | |
Alle kan slå en nybegynner spiller i nesten hver eneste kamp. Sett den ene spilleren til nybegynner og andre menneskelig og observer hvor lett det er å slå nybegynneren.
Nybegynner plasserer ganske enkelt sitt steg på en tilfeldig tom firkant. Denne strategien er svært dårlig og vinner nesten aldri. P>
O | X | |
O | ||
X |
Spiller | Første | Type | Ant. seier | Snitt |
---|---|---|---|---|
X | 200 | 31.5% | ||
O | 116 | 18.3% | ||
Uavgjort | 319 | 50.2% |
De fleste bondesjakk spillere starter som uoffensive spillere. Uoffensive spillere vil blokkere sine motstandere tre på rad, eller ta alle tre på rad når de har mulighet. Hvis ikke spiller de som en nybegynner og foretar tilfeldige trekk. Denne spilltypen er hva den "Mellomgode" datamaskinspilleren bruker.
Hvis to middels spillere spille mange kamper. Spilleren som starter spillet vil vinne omtrent dobbelt så ofte som den andre spilleren. Du kan dobbeltsjekke dette ved å sette to mellomgåde spillere mot hverandre og se på statistikken ettersom du får de til å spille mange spill. P>
Til et visst nivå er dette fornuftig. Det er bare ni rutene på et bondesjakkbord, den første spilleren vil få fem av dem, mens den andre spilleren vil bare få fire. P>
Når to ekspertene spiller ender det alltid i en uavgjort. I alle andre tilfeller, vinner spilleren som starter langt mer enn han ville ha gjort dersom motstanderen hadde startet. P>
|
|
Vi vil gjerne at du kommenterer dette verktøyet på en saklig måte. Ja takk til både ris og ros. På denne måten kan vi forbedre verktøyene våre og levere et bedre tilbud til brukerne. Kommentarene er ikke forhåndsmoderert, men blir moderert i etterkant. Lik oss gjerne på Facebook dersom vi løste din problemstilling. Hilsen kalkuler.com